Kalibruj swój pomiar mocy i trenuj efektywniej!
Pomyśl o swoim mierniku mocy jak o sprzęcie do nawigacji. Pomaga Ci w obraniu optymalnej drogi do wyznaczonego celu. Ale czy sprzęt do nawigacji będzie działał bez regularnej aktualizacji i kalibracji? Zapewne tak. Czy będzie wybierał optymalną drogę i czy będzie dokładny? Nie do końca. Jeżeli chcesz, aby Twój miernik działał z maksymalną dokładnością kalibracja pomiaru mocy jest właśnie dla Ciebie.
Dzięki dedykowanej aplikacji, do której dostęp ma każda osoba, posiadająca pomiar mocy Inpeak, kalibracja pomiaru mocy jeszcze nigdy nie była tak prosta. Jak ją wykonać? Po co? I dlaczego? Właśnie o tym Ci dziś opowiemy.
Budowa i działanie pomiaru mocy
Zacznijmy od podstaw. Elementarnym zadaniem miernika jest pomiar naprężeń na elemencie napędu przenoszącego siłę pochodzącą z Twoich nóg tj. (osi pedału, ramieniu korby, pająka, korpusie piasty, osi mechanizmu korbowego). Każdy z wyżej wymienionych elementów napędu pośredniczy w wymianie momentu siły, począwszy od Twojej stopy do miejsca styku tylnej opony z podłożem.
Podstawą działania miernika mocy jest tensometr – Święty Graal pomiarów. To powszechnie używany czujnik naprężeń dynamicznych. W zależności od rodzaju pomiaru mocy, jego konstrukcji oraz kunsztu inżynierów, pojedynczych tensometrów może być od 2 do nawet 16 sztuk połączonych ze sobą w odpowiedni sposób. Ich ułożenie względem siebie oraz względem elementu pomiarowego ma kluczowe znaczenie decydujące o dokładności pomiaru mocy i podatności na zakłócenia, a co za tym idzie – błędy.
Podczas użytkowania pomiaru mocy z pewnością dostrzegłeś jak czułe jest to urządzenie oraz jak dynamicznie zmieniają się cyfry na Twoim liczniku. Skaczące wartości jesteś w stanie uśrednić odpowiednim ustawianiem czasu uśredniania w liczniku rowerowym (3s, 5s, 10s, 15s) w zależności od Twoich potrzeb.
Co zakłóca pracę Twojego miernika i jak sprawić, aby Twój pomiar mocy działał z maksymalną dokładnością?
Czy pomiar mocy jest podatny na zakłócenia? Poniekąd tak, ale potrafi sobie z tym dobrze radzić. Możemy wyróżnić dwa główne zakłócenia powodujące negatywny wpływ na Twój pomiar mocy. Są nimi naprężenia statyczne oraz temperatura otoczenia.
Statyczne naprężenia pojawiają się podczas montażu i pochodzą od śrub montażowych.
- Pedały – naprężenia pochodzące od dokręcenia osi pedału do korby.
- Korba – naprężenia pochodzące od śrub montażowych.
- Pająk – naprężenia pochodzące od śrub montażowych do korby oraz zębatki.
- Oś korby – naprężenia pochodzące od śruby montażowej korby do osi.
Każdy z powyższych przypadków powoduje, że pomiar mocy po zamontowaniu w rowerze odczytuje z sensora naprężenie, pewną stałą wartość która pojawiła się po dokręceniu śrub montażowych. Na pomoc w takim przypadku przychodzi Kalibracja Zero-Offset którą koniecznie należy wykonać po każdym montażu pomiaru mocy. Koniecznie! W trakcie użytkowania naprężenia statyczne będą zmieniać się już minimalnie i będzie to zależne od jakości/twardości śrub montażowych oraz zmian temperatury otoczenia.
Temperatura otoczenia – bo jak wiemy z lekcji fizyki tory kolejowe latem się wydłużają, a zimą kurczą. Nie inaczej jest z każdym elementem metalowym (t.j. stal, aluminium, tytan) oraz Konstantan, z którego wykonany jest tensometr. Rozciągnięty, lub skurczony tensometr poprzez zmianę temperatury potrafi nieźle namieszać w Watach…
W tym przypadku spore grono dostępnych na rynku pomiarów mocy posiada mechanizm Automatycznej Kompensacji Temperaturowej (ATC) abyś nie musiał/musiała się martwić o rozbieżności w trakcie treningu. To naprawdę działa! Jednak gdy w lutym trenując w zimnej Polsce przy -2stC przylatujesz do Calpe gdzie jest +20stC i doznajesz szoku termicznego, Twój pomiar też go odczuwa, ale oczywiście się zaadoptuje dzięki ATC ale z pewnością nie zaszkodzi wykonanie Kalibracji Zero-Offset.
Jak wykonać kalibrację?
Przed użyciem przeczytaj instrukcję obsługi lub zajrzyj na stronę internetową producenta gdzie znajdziesz informację o poprawnych wartościach Kalibracji Zero-Offset oraz o zwracanych błędach i ich znaczeniu. W przypadku pomiaru mocy INPEAK spotkasz się następującymi wartościami kalibracji zero-offset:
Wartość kalibracji | Opis |
-3 do +3 | OK – POWERCRANK SINGLE |
1010 | OK – POWERCRANK TWIN2 |
25 | BŁĄD – zła pozycja korby |
50 | BŁĄD – słaba bateria |
75 | BŁĄD – uszkodzenie czujnika |
Dzięki aplikacji Inpeak Manager kalibracja jest prosta w przeprowadzeniu. Dodatkowo dzięki aplikacji możesz również sprawdzić poziom baterii oraz zaktualizować oprogramowanie miernika. Zachęcamy Cię również do odwiedzenia naszego działu pomocy technicznej FAQ.
Niech Moc będzie z Tobą !